Kategorier
Annat Eon Rollspel Skövde

Tiraukah Epilog

Under våren skrev jag och Petter en epilog till äventyrskampanjen Tiraukah. Textmaterialet växte och vi beslöt att ge ut det som pocket. Jag lovade min spelgrupp att den även skulle gå att få tag på som .pdf och därför har jag nu lagt upp boken på scribd. Där kan ni även ladda ner den om ni skulle önska. Formatet är tänkt för pocket, därför är sidorna ganska små. Hela verket ligger under Creative Commons Attribution ShareAlike NonCommercial license så om ni vill sprida det på egen hand eller använda material ur det är detta fullt tillåtet i enlighet med licensen.

Jag har fortfarande ett par tryckta pocketböcker som inte funnit någon ägare. Dessa säljer jag för 100 kr per stycke om någon skulle vara intresserad.

Läs boken!

(Jag postade detta en gång tidigare, men det försvann.)

 

Bakom dem reste sig de spetsiga, snöklädda bergen i all sin majestätiska glans. Deras toppar glittrade som kristallkronor i det klara månljuset. Här och var kunde man se ensamma snöflingor som dalade från sida till sida i den nästan obefintliga vinden. Oavsett hur tappert de än lyckats hålla sig vid liv under hela den långa resan från de fåtaliga molnen, var det inte en enda av de glittrande kristallerna som lade sig och bildade täcke på den karga marken. Här var gräset grönt som i den fjärran norden när sommarsolen sken som mest. Att det ännu var vinter i bergen spelade ingen roll; vårsolen kändes ändå som ett värmande täcke mot de stenhårda ansiktena.

Deras gestalter mot den mörka klippväggen var skeva. Den ena av de två var hög som ett hus och den andre hade en kvinnas former. Mer lät inte det annars klara månljuset röja av deras detaljer. Nedan berget bredde en stor dal ut sig och här var hösten ännu ung. Om vintern någonsin skulle nå ned hela vägen till dalens botten kunde endast tiden avgöra, men denna natt utgjorde de vita blommorna som i ändlösa antal bredde ut sig över dalen den enda källan till vitt.

Kvinnan andades lugnt, i kontrast till de djupa andetag som kom från den väldiga mannens lungor. Han var en krigare sedan födseln och när hans bröst höjdes och sänktes frambringades ett dovt ljud som om en oxe stått vid hennes sida. Han var spänd, hon kunde känna det. Månaderna i isolation från tirakerna i dalen hade satt sina spår på honom. Hela hans liv hade han levt i stammens mitt, alltid i närheten av antingen glada rop och skratt eller hesa skrik och våld. Han var en krigare född, inte en tjuv som behövde gömma sig i natten. Han klagade dock aldrig, han visste vad som behövde göras och lät aldrig sina instinkter ta överhanden. Ändå kunde hon se glöden i hans ögon som långsamt dog varje gång han återvände från någon av hans nattliga jakter.

I ett närbeläget träd började en fågel sjunga i klara toner. Nyare var uppvuxen i de lummiga lövskogarna i rikskonungadömet Soldarn och hade levt hela sitt liv till ljudet av fåglar av alla de slag, men denna kvittrande varelse sjöng i stämmor hon aldrig tidigare lyssnat till. De var en lång väg från hem, till och med fågelsången sjöng om fjärran platser. Mannen bredvid henne tycktes inte ens ha märkt den lilla varelsens plötsliga framförande. Hans blick hade vandrat bort från den lilla staden i dalen och istället sökt sig mot horisonten i öst. Där skulle solen inom någon timme resa sig för att illuminera den mörka omgivningen och tillkännage en ny morgons ankomst. För tirakerna långt där nere skulle detta vara signalen för att gå till sängs, och de som dragit de korta stråna skulle få gå upp, svärande, för att vakta lägergränsen under det brännande ögat. Tirakernas röda blick var gjord för det skymmande nattmörkret, inte solens vita strålar. Deras ögon brände och tårades när de tvingades möta dagens obarmhärtiga ljus och ingen valde frivilligt att sitta uppe vid soluppgången.

Kategorier
Annat Deon Rollspel Skövde Spelmöte Vad som pågår just nu

En vit mask

Jag piratar bloggen en andra gång, den här för att rapportera vårt senaste möte. Dödens Frieri, det första riktiga Deon-äventyret, spelades klart under dagen. Rollpersonerna blev jagade bort från markerna under vild kalabalik efter att nattgardisten Thamas Svart funnit deras hädiska hemligheter. Detta betyder dock inte att uppdraget blev ett totalt misslyckande. Det arma flickebarnet fick sin älskade drömprins, som visade sig vara den de alla minst anade.

Nedan följer ett utdrag ur äventyret för de som är intresserade.

Hon öppnade försiktigt ögonen. Hon visste inte vad som väckt henne, kanske var det någon av korparna ute i den svarta skogen som stört hennes ro med sin falska sång, eller så var det ljuset från den väldiga fullmånen som sken in genom de höga fönstren. Hon kramade om sin röda huvudkudde och lät det lena sidenet smeka hennes kind. Hennes drömmar hade varit behagliga, men nu bleknade de snabbt. Att minnas en dröm var som att försöka hålla i vatten. Det var bara en tidsfråga innan glömskan tog över.

En lätt vindpust rörde vid hennes bara axel. Den spindelvävsliknande filten som nätt och jämnt skylde hennes unga kropp hade glidit ner och vilade nu någonstans vid midjan. Det var kallt i rummet. Tjänarna hade tydligen glömt att mata den stora eldstaden med ved, annars hade rummet dansat till ljuset av de gyllene lågorna. Nu var den stora månen det enda som illuminerade rummet. Det var något som inte stämde. Gardinerna kring hennes himmelssäng rörde sig sakta fram och tillbaka, som ringarna på en avlägsen skogsgöl. Hennes majestätiska glasfönster stod öppna och det var därifrån den ljuva försommarluften letade sig in.

Hon reste sig långsamt upp från kudden. Nu kände hon tydligare hur kyligt det var i hennes sovkammare. Hon lät blicken svepa över de välbekanta formerna, långsamt sökandes efter någonting främmande. Hon skulle precis resa på sig för att stänga fönstret när hon såg det. En skepnad, eller kanske en skugga. En lång och rak figur i nattens svarta färger som stod lutad mot en av sängens massiva pelare. Helt stilla, liksom månen högt där ovan vakande över henne.

Hennes hjärta började slå snabbare. Det stod en man inne i hennes rum. Vem var han? Hur hade han kommit förbi vakterna? Hon lät sin skrämda blick utforska hans gestalt och långsamt lyckades hennes unga ögon vänja sig vid mörkret. Han var stiligt klädd i nattsvart sammet från en av Targus skickligaste vävare. Han hade långt hår, nästan lika svart som kläderna. Det som skrämde henne mest var dock masken. Vit var den, som det första snöfallet och med ett arrogant leende på sina oklanderliga läppar. Han skrämde henne, värre än någonting hon i sitt perfekta liv tidigare tvingats möta. Hade han inte plötsligt lagt ett handskbeklätt finger på hennes lena läppar hade hon skrikit.

Långsamt lät han handen falla till madrassen, där han plockade upp hennes silkestunna täcke. Hon insåg nu att hennes framsida var fullständigt blottad för den maskerade mannen. Hennes oskyldiga kött som aldrig tidigare skådats av en man var helt öppet för denna främlings insyn. Han räckte henne tyget som hon snabbt skylde sig med. Hon visste inte vem han var, denne man som sett henne på ett sätt som ingen annan gjort. Hon visste inte vad han gjorde i hennes sängkammare, lugn som en svan på en stilla simtur. Hon mindes dock hur han avlägsnat masken och sett på henne en sista gång, innan han bakat bort i skuggorna och åter blivit ett med natten.

Kategorier
Okategoriserade

Yargh!

I väntan på att bloggens skribenter tar sig i kragen och börjar producera innehåll tänkte jag kapa skutan och visa upp lite vad som händer. Rollspelet Deon börjar nu för första gången se ut som ett spel och inte bara en hög med regler och våra trogna speltestare skall snart påbörja sitt tredje äventyr med systemet. Här är lite bilder på handouts och dylikt de kommer att stöta på när de börjar utforska Thalamurs hemligheter.

Tills vidare, ha det bra och spela roll!

Kategorier
Twitter

Nu skall även Facebook vara s…

Nu skall även Facebook vara synkad.

Kategorier
Twitter

Twitter och bloggen är nu syn…

Twitter och bloggen är nu synkade.

Kategorier
Årsmöte Information

Årsmöte 2012 avslutat

I söndags höll vi Årsmöte 2012 på Nya Påvelundsskolan. Många personer närvarade, både från Skövde och från Göteborg. Många viktiga beslut fattades och föreningens struktur fick sig ett rejält ansiktslyft. Nu skall jag försöka titta tillbaka för att sammanfatta vilka ändringar som gjorts.

Styrelse 2012

Vi har nu en större styrelse än tidigare år med Petter Deregren som det nyaste tillskottet! Uppdragen har flyttats om en del även det. Vår nya ordförande är Oscar Kempe som tidigare var suppleant. Hela styrelselistan finns under fliken ”Om Oss” ovan.

Namnbyte

Föreningen har bytt namn! Större förändringar än så är svåra att göra. Föreningen heter nu Spelkulturföreningen Daaks Ord!

Arbetsgrupper

Föreningens arbete drivs nu av någonting som kallas ”arbetsgrupper”. Om minst två medlemmar vill genomföra ett projekt, driva ett arrangemang eller starta ett pågående arbete inom föreningen kan dessa starta en arbetsgrupp. Mer information kommer att skickas ut till alla medlemmar senare, men huvudsakligen går det ut på att man genom att skriva ner ett syfte, skapa en verksamhetsplan och budget kan få resurser från föreningen för att kunna genomföra projektet. Hittills har vi många lovande arbetsgrupper som startades under årsmötet.

Onlinemedlemskap

Det kommer snart att vara möjligt att bli medlem i föreningen online genom ett paypal-konto. Detta kommer att minska den administrativa bördan för styrelsen samt göra det lättare att komma ihåg sin medlemsavgift varje år. Många medlemmars medlemskap förfaller, inte på grund av bristande intresse utan för att de missar att betala avgiften. Med Paypal kommer detta att bli lättare.

Det kommer att bli ett kul år som jag hoppas att många ser fram emot. Strukturen med arbetsgrupper kommer att testas för första gången och förhoppningsvis kommer detta att innebära att fler engagerar sig i föreningsverksamheten.

På återseende! /Emil Forslund, sekreterare.

Kategorier
Okategoriserade

Kallelse till Årsmöte 2012

En kallelse till föreningens årsmöte 2012 skall nu ha gått ut till alla medlemmar i föreningen via mail, tillsammans med möteshandlingar, gällande stadga och medlemslistan. Vi i styrelsen hoppas se så många glada ansikten på mötet som möjligt.

Tid: 15e Januari, klockan 12:00 <- (Det stod fel tid innan. Tiden i mailet stämmer)
Plats: Nya Påvelundsskolan, Göteborg

Välkommen!

Kategorier
Okategoriserade

Styrelsemöte

Idag hade styrelsen möte i Mölndal där vi diskuterade det gångna året samt årsmötet som komma skall. Vi beslutade att sätta datum för årsmötet till 15e Januari, så det innebär att det är brottom att skicka in motioner som skall med i kallelsen. Om du har ett bra förslag på något du vill förändra i föreningen, skriv samman den som en (eller ett par) att-satser och skicka till styrelse[sneabela]daaksord.org. Vi ses i Göteborg i Januari! Kallelsen bör nå alla medlemmar senast den 1e Januari.

Ha det bra!
/Duncan sedan någon påpekat att inga nicknames står på inläggen.

Kategorier
Annat Jul Okategoriserade Styrelsemöte Vad som pågår just nu

God jul!

Nu var det jul igen, den andra som bloggen sett sedan sin uppstart det fjärran året 2010. Nyss låg snön tung överlandskapet här i Skövde, men stormgudarna såg noga till att tvätta bort den med sin gråt innan tomtens släde hann landa. I fönstren tindrar ljusstakar och i stadens center glimmar elektroniskt sken från varje rum. Överallt syns shoppare som väntat in i sista stund att inhandla gåvor till sina kära, oavsett nära eller avlägsna. Själv tuffar jag söderut på ett väg av järn för att fira denna hedendomens högtid i familjens sällskap.

Än är dock året inte slut, även om den sista lågan snart skall falna. Ett styrelsemöte har utropats, eller snarare viskats, över mail och mellan städer. Den 28e skall styrelsen vandra för att tillsammans hålla hov i det fjärran Mölndal, där det kommande årsmötet skall planeras, motioner skall skrivas och idéer skall presenteras. Det skall bli bidrag och det skall bli datum, för när den sista dagen i vår månad löper ut skall detta år av verksamhet vara slut, och ett nytt år med nya möjligheter skall ta sin början.

Det finns dock mer, mer händelser innan aftonstjärnan dör. Ett nyårsmöte skall hållas här i Skövde, en tradition som vi hållit oss med i många år. Detta, bland annat, skall diskuteras på mötet ovan, så mer vill jag inte förtälja nu. Det skall dock bli ett bra avslut på ett viktigt kapitel i föreningens liv.

Nu önskar jag eder alla, från botten av mitt hjärta, en kall och isande snöig vit jul! Må Daak vara med er.

Kategorier
Okategoriserade

Nya bidragsregler

Nu har Sverok släppt lite preliminära uppgifter om hur bidragsnivåerna kommer att se ut 2012. Det ser bra ut för föreningen vår, även om träffbidragsreglerna har förändrats så att vi inte slår i bidragstaket. På det stora hela är detta dock en bra sak, då det förhoppningsvis inte resulterar i att pengarna tar slut nästa år så som de gjorde i år.

Den viktigaste förändringen är att grundbidraget höjts till 4000 kronor för de föreningar som har en medlemsavgift. Detta är dubbelt så mycket som förra året. Vi kommer fortfarande kunna söka träffbidraget, men istället för att få pengar per medlem och träff så som det var i år så kommer vi få 150 kronor jämnt för varje träff som uppfyller kriterierna. Ett av dessa kriterier är att de måste utannonserar minst 10 dagar i förväg. Detta liknar mycket de regler som gällde 2010, förutom att då var det 200 kronor och 14 dagar i förväg. För vår förening kommer detta förmodligen innebära att vi kan söka maxbeloppet (36 tiodagarsperioder * 150 kronor + 4000 = 9400 kronor).

Det ser alltså ut som att 2012 kommer att bli ett minst lika bra år som 2011!